söndag, augusti 02, 2015

30-31/7 Pausfiske på Bolmen

Dags att åka mot skåne igen efter 10 dagar i skogarn med en del fiske, fix på torpet blandat med bärplockning och en del svamp. Just blåbären är talrika i år. Passade på att stanna till vid föräldrarnas nyrenoverade stuga vid sjön Bolmen
Blev ett delat pass på Bolmen, kväll + morgon. Kvällen gav inget alls och som salt i såren lade mitt Hds-7m som jag kör SS på ner totalt. Skärmen började flimra och sedan var det godnatt!! Att jag sedan lyckades gnugga fronten på bilen mot en illa dold rostig tomtgränspinne gjorde inte kvällen ett dugg roligare!! 

Morgonen började segt med stora vågor vind och ingen fisk och att sedan känna sig nästan blind utan SS gjorde att jag funderade på att ge upp redan efter en halvtimme. Körde på och när det närmade sig frukost vid 9-tiden hittade jag ett gigantiskt eko på 9m djup. Backade upp på den, justerade lite och släppte. Ingen reaktion. Nytt försök och denna gången kommer en liten reaktion. Fisken stiger lite, känner ett nafs och gör mothugg. Fullständigt tvärstopp och mitt i mothugget splittras spöt och linan skärs av mot spöbrottet. Helt paralyserad! Vad hände? Mitt livs fisk hugger och sedan faller det på utrustningen. DET ÄR INTE SANNING!! Inte en svordom, skrik eller något. Sitter bara tyst i båten en stund, stänger av lodet, packar ihop och åker hem och äter frukost. Summering blir trasigt hds-lod, skrapad bil, missad drömfisk och knäckt spö. KUL!!
Tittade sedan på loggningen på IG och såhär seåg det ut.
Hjälper farsan någon timme med att sätta taklister i stugan. Lagom terapiarbete. Svänger förbi Pontus på Intersport i Ljungby på eftermiddagen och efter någon timme i affären kommer jag ut med ett leende på läpparna. Nytt lod beställt och nytt spö fixat!! Tack Pontus för grym service och hjälpsamhet utöver det vanliga. 
Det är som vanligt.....bryt ihop och kom igen!

Inga kommentarer: