onsdag, januari 08, 2014

4/1 – Vertikalfiskefiasko


Har sedan mitten av oktober velat testa vertikalfiska igen. Nu när isen lyser med sin frånvaro kändes det helrätt att prova. Vindarna såg lite tveksamma ut men tänkte att jag kunde köra några timmar innan det blev för stökigt. Hade tänkt sticka hemifrån runt kl 07 men fick en otrevlig överraskning när jag upptäckte att klockan var 8:15 när jag vaknade. Otroligt irriterande. I med grejorna i båten och iväg. Tyvärr måste jag passera Örtofta och sockerbruket för att komma ut på E22 norrut. Vägen mellan Kävlinge och Gårdstånga är inte bara full av betebönder i traktorer med ohälsosamt stora lass utan även otroligt lerig. Båten blir sannslös skitig :(

Stoppade i båten, riggade upp och började leta fisk. Upptäckte under riggning att mitt Shimano SpeedMaster spö spruckit i rullfästet. Mycket märkligt. Ser ut som att det borde gå att laga men alltid störigt när utrustning strular.

Efter att par minuter på sjön insåg jag att det inte skulle bli lätt denna dagen. Fanns helt enkelt inte mycket att se på lodet. Hittade ett par mindre ekon som dock var helt ointresserade av jiggen. Och så fortsatte det resten av dagen. Väldigt få ekon, de som hittades var ointresserade och efterhand blev det svårare och svårare att hålla båten på plats. Precis innan hemfärd hittar jag ett grymt fint eko på ca 7m djup. Lägger båten perfekt, släpper men inte minsta reaktion. Tappar fisken ur bild, letar upp den igen och släpper. Denna gången blir det en liten reaktion, en minimal stigning men sedan faller den tillbaka och jag hittar inte fisken mer. Åker hem som FF vilket alltid är surt.

Inga kommentarer: