måndag, december 30, 2013

16/2 (2011) - Gösplaner som blev gäddfiske (uppdaterat med några bilder till)

(Gammalt inlägg som fastnat i utkast)
Hade sedan länge diskuterat med Anders om att ta en ledig dag från jobbet och fiske lite nu när han äntligen är klar med renoveringen av nyinköpta huset. Planen var egentligen att köra ett göspass men en ihärdig ostlig vind kullkastade planerna. Platsen vi tänkte testa ligger mitt i skottlinjen för ostlig vind. Alltså blev det snabb omplanering och gäddfiske med möjlighet till gös. Egentligen kändes förutsättningarna helt fel men vad gör man inte för en polare med abstinens!

Valet föll på en liten skogssjö och vid 8-rycket stod spöna riggade. Grillen var givetvis med och när vi kom tillbaka på isen efter lite vedletande hade jag fått första fället. Väl framme vid rullen rann linan ut i jämn takt. Just detta spö var agnad med en 2hg abborre och den hade redan tjuvfällt en gång tidigare. Sätter mothugget och det blir lite halvt motstånd.
Lite konfunderad på det svaga motståndet säger jag till Anders att det kanske bara är borren som tjuvfällt och sedan trasslat in sig i sjögräs. Känner dock efter en stund att det är fisk men förväntar mig snipa. När jag ser fisken första gången ser den ut att väga omkring 5kg. Anders gör sig beredd att landa när huvudet kommer upp i hålet. Ett huvud som är stort och vi tror mer på 7-8 kg nu. Vid andra landningsförsöket lyfter Anders upp en gädda i kanonkondis. Får lite hybris och tror ett par sekunder på 10+. Foto, vägning och mätning visar på 104cm och 9,5kg! Nytt is PB


En galet bra start men de närmaste timmarna händer egentligen bara det som brukar hända på denna sjön. Ett par ströfäll och Anders landar ett par snipor dock i fin kondis. Men vi sitter vindskyddade och grillar så någon egentlig nöd går det inte på oss.

Vid lunch bestämmer vi oss för flytt till en anna del av sjön. Ut med alla spöna igen och sedan väntan. Efter ett tag blir jag otålig och plockar fram pimpelspöt och nästan öser upp småabborrar. Lite rolig sysselsättning när man väntar på hugg men inte mer. Anders har ett par fäll till, landar en mager snipa vilket är lite konstigtmed tanke på hur mycket betesfisk jag plockar på pimpel bara några meter bort. Sedan har vi ett par tuggade mörtar innan vi plockar in för dagen.

Inga kommentarer: