torsdag, augusti 18, 2011

18/8 - Vertikalt gösfiske



Många tänkta fiskedagar under semestern har oftast både regnat och blåst bort. Idag så vädret riktigt lovande ut och kl 05:00 lämnade jag hemmet. Framme vid sjön var redan Anders på plats och redan kört en dryg halvtimme. Han hade ett par landade fiskar på vertikal men när jag kom ut hade han gått över till trolling. Inledningen kan summeras som minst sagt tröd. Två timmar utan minsta lilla pet. Under båtfärden till andra sidan sjön noterade jag intressant botten och vände snabbt tillbaka. Visade sig vara ett bra val då gösarna direkt visade på lodet. Första fisken var en fiske på ca 50cm som vid närmare titt visade sig vara märkt med nummer 765. I min iver att returnera den glömde jag helt att mäta och väga. Ledsen Martin. Därefter kom ytterligare fem gösar med ett par sköna hugg. De två största vägde 2,2 och 2,7kg (68cm) varav den största på fireball. Gött pang på röbetan hugg. Efter denna fisk dog det ut fullständigt. Flyttade då till området som jag var påväg till tidigare. En del fisk på lodet men trögare. Körde ett par släpp med fireball och hade ytterligare två hugg med trasig och förlorad mört som resultat. Speciellt det ena hugget kändes rikgtigt gött. Gnetade på en stund till med vanlig v-jigg och fick ett par fiskar till, inga stora dock. Blev en skön dag på sjön och med uppehåll och endast svag vind.