tisdag, april 26, 2011

24/4 - Laxafiske







Staffan hade un der Skärtorsdage och långfredagne haft vettigt fiske nere runt Bornholm. Det såg alltså lovande ut för den sedan länge inboka trollingturen. Förutsättningarna kunde vara sämre och när systerbåten Beauty drar 17 laxar på en dag känns det hett. Upp i ottan, plockar upp staffan och drar ner mot Simirshamn. Magnus och John är lite före oss men väntar tålmodigt i hamnen eftersom vi betämt oss för att gå ut tillsammans. 15 distans senare börjar vi rigga. Allt går smidigt och ganska snabbt har Staffan ett hugg på nedersta spöt på riggen. direkt efter smäller det på mitt yttersta ytspö och det blir en duktig första rusing. Första riktiga laxaruset för min del. Laxen tar mycket lina och när rusningen stannar av håller den sig still några sekunder inna jag känner en stöt och sedan är den borta. Surt på en fisk som kändes fin. Staffans fisk är en OK matfisk på 3-4 kilo. Det ligger otroligt många båtar runt Davidsbank så vi drar oss ut till några områden lite mer ut mot trafiken . Vi snurrar runt här ute och efter ett tag har Staffan nytt hugg på nedersta stackade spöt. Grymt go rusning och efter lite bök kan jag håva en fet och högryggad fisk på ca 9kg. Dagen är räddad redan vid lunch. Har gått troll i min bomturer med Staffan men nu var det skönt igen.

Efter ett par timmars stiltje har jag ytterligare ett hugg på ett ytspö. Min Yellowbird löser ut men när jag greppar spöt är den borta. Ytterligare någon timme senare har Staffan ett nytt hugg på mellersta riggspöt. Proceduren upprepar sig. Jag håvar och denna lax är i samma storlek som den första, ca 3-4 kg. Sedan händer inte mycket. Precis innan vi hade bestämt oss för att ta upp och köra i hamn händer det grejer igen. Staffan ska plock in sitt dipsy spö och precis när han ska ta tag i det rycker det till och rulen börjar släppa lina. Efter lite navigering av laxen mellan linorna i vattnet håvar jag ytterligare en kanonfin lax runt 7 kilo. Nöjda och belåtna styr vi hem på ett nästan blankt hav med solen i ansiktet.... Även om inte laxarna ville på min sida så fick jag träna håvteknik.
//KJ