tisdag, juni 08, 2010

7/6 - Gösfiske

Hade sedan länge planerat in gösfiske just denna dagen, Ringsjön eller Finja beroende på vilken som levererar bäst för stunden. Rapporter på söndagen talade för Ringsjön. Dock hade söndagens kanonväder bytts mot ett iskallt spöregn som otroligt nog höll i sig hela dagen!! Kom ut på vattnet och omgående kom första gösen upp. Fireball är hett! Fiskade av ett antal branter och små knölar på mellan 4 och 9m djup. Gösarna trillade in i ganska jämn takt efter 4-5 timmar var fireball mörtarna slut. Även riktigt små mört fungerade riktigt bra. När Anders anslöt med mer fireball mörtar kl 17 var jag nog uppe i ca 10 landade gösar. Fortsatte ett par timmar till med ytterligare ungefär 5 fiskar till oss var. FIreball är grymt men det gäller att ha is i magen och inte kroka för snabbt eftersom man då rycker loss mörten från krokarna. Perfekt är att ge gösen lite tid att bita och sedan dra på med mothugget. tappade ett par hårda hugg just på grund av för lite tålamod. Inga bilder pga spöregnet, eller Anders fixade en bild på en ryggfena. Körde med Broman ProGuide jacka ock byxa hela dagen. Lite besviken att det släppte igenom vatten på knäna. Att det kommer in vatten i ärmarna och att man blir lite fuktig i häcken kan jag leva med. Att sitta i väta gör att vattnet pressas in men knäna borde den klarat. Innan jag åkte förklarade jag för frugan hur proffsigt det är med gylf på hängslebyxorna . . . . . . och det är ju bra om man bara kommer ihåg att stänga den!! Efter en timme med öppen gylf var jag dyngsur i skrevet!