lördag, januari 05, 2008

Gäddfiske 1/1 2008


Trots en sen kväll var vi uppe i ottan för lite fiske i ån. Ganska trist väder med bara ett par plusgrader och snö i luften. Ganska omgående hade Staffan ett påslag på den malmöitiska abborren men gäddan ville inte fastna. Efter att Anders slutit upp gick färden uppstöms till ett lite ett lite oväntat grunt område. Efter ett tag hade jag ett gött hugg mitt i ån där gädda jagade upp betesfiske i ytan så att större delen av gäddan syntes. Dock missades detta hugg. En kort flytt och samma procedur; hugg mitt i åfåran men denna gången bärgades fisken, ca 4 kg. Många flyttar senare var det dags igen. Återigen hade jag turen på min sida. Flötet dök, kort väntan och ett MESIGT mothugg. Fiske gjorde direkt en hysterisk rusning sidledes men gick av direkt därefter. Ytterligare flyttar och spränagde huvudvärk. Tog en snabb lur liggandes tvärs i båten. Staffan missade ytterligare en fisk, även den högg på abborre. Sedan återigen min tur. Denna gång gick krokningen bra och en fin, fet 4-5 kilos kunde handlandas av Staffan. Sedan var det ingen action förrän vi var tillbaka vid isättningsplatsen. Anders hoppade ur båten och körde lite landfiske. Ganska omgående krokades och landades en fin fisk på ca 5 kilo och en lite snipa tappades.
En del vind, kyligt (runt nollan) och mycket huvudvärk.